Etusivu > Blogi
Vastuullisen matkailun maailma

Tässä blogissa SMALin vastuullisen matkailun työryhmän jäsenet kertovat ajatuksiaan, tarinoitaan ja pohdintojaan vastuulliseen matkailuun liittyen. Työryhmän jäsenet edustavat matkailuteollisuuden eri toimialoja, joten näkökulmiin saadaan eri vivahteita.

Blogiin liittyvissä asioissa, ota yhteyttä jenni.kemppainen@smal.fi

KUN HYVIN TEHTY TYÖ ON SYDÄMEN ASIA
hands_heart.jpg

Vastuullisuus suorastaan vyöryy nykyisin alalla kuin alalla vastaan. Erilaiset ohjeistukset, vaatimukset ja sertifioinnit tuntuvat olevan yhä enenevässä määrin viestinnän ja käytännön tekemisen keskiössä. Vielä hetki sitten sana vastuullinen tuotiin markkinoinnin johtotähtenä kuluttajien päätöksenteon vauhdittajiksi. Suurin osa kuluttajista alkaa jo karsastaa koko sanaa ja olettaa, että ostaessaan laatua tämäkin asia on mietitty hänen puolestaan. Niin sen pitääkin olla. Hyvin tehty, laadukas ja parhaita käytänteitä noudattava työ vaatii huomioimaan 17 kestävän kehittämisen tavoitetta. Sertifiointi on todistus siitä, että vastuullisuus ei ole vain sanahelinää.

Ympäristö on usein ”tikun nokassa” ja ilmastotoimet, energiatehokkuus ja muut ”vihreät asiat ymmärretään vastuullisuustyö synonyymiksi. Vastuullinen palveluiden, ja tässä kontekstissa matkailupalveluiden, tuottaminen on kuitenkin niin paljon laajempi kokonaisuus. Yhtä lailla päästöjen vähentämisen rinnalla Yhdistyneiden kansakuntien kestävän kehittämisen ohjelman tavoitteena on edistää useita inhimillisiä arvoja, joissa matkailu on merkittävässä roolissa. Meillä matkailussa, niin palveluiden tuottajina kuin kuluttajina, on aivan ainutlaatuinen mahdollisuus olla luomassa kulttuurien välistä vuorovaikutusta ja erilaisuuden ymmärtämistä. Oikeita valintoja tekemällä voimme mm. edistää yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta, turvata kohtuulliset työolot alan työntekijöille ja elinkeinon paikallisille pienyrittäjille. Voimme olla mukana estämässä köyhyyttä. Meille suomalaisille niin itsestään selvät naistenoikeudet eivät toteudu samalla tavalla kaikkialla maailmalla. Valitsemalla esim. naisyrittäjän palvelut tietyssä kohteessa voi olla merkittävä vastuullisuusteko.

Minulle ja kollegoilleni vastuullisuus konkretisoituu niiden valintojen kautta, joita teemme asiakkaidemme puolesta. Matkapäätöstä tehdessään asiakkaat voivat olla varmoja, että heidän lomakokemuksensa on toteutettu luvattua arvomaailmaa noudattaen: inhimillisesti ja vastuullisesti, sellaisten yhteistyökumppanien kanssa, jotka jakavat samat periaatteet.

Vastuullisuuden periaatteita on helppo noudattaa ennakoivasti– kartoittaa ja suunnitella, valita ja varmistaa. Todellinen vastuullisuus yrityksen liiketoiminnassa tulee kuitenkin esille, kun tapahtuu jotain odottamatonta. Jatkolento perutaan ja lomasta haaveilevat jäävät vaihtokentälle keskellä yötä. Henkilö saa sairauskohtauksen toisella puolella maailmaa. Tai kuten marraskuun lopussa koettu, lähes katastrofiksi äitynyt lumimyräkkä Münchenissä, jonka tuloksena 760 lentoa peruttiin ja koko seutukunta oli monta päivää kaaoksessa. Näissä tilanteissa vastuullisuus ilmenee aitona huolenpitona ja valintoina, joissa on sydän mukana. Saman arvomaailman jakavan verkoston saumaton yhteistyö ja periksiantamatonta tahtotilaa toimia vastuullisesti saa usein ihmeitä aikaiseksi: väsynyt saa päänsä tyynyyn, nälkäinen ruokaa ja sairastunut hoivaa ja huolenpitoa. Melkein mahdottomassa tilanteessa matkalainen pääsee kotiin ja kaikki on hoidettu hänen puolestaan.

Tätä vastuullisuus on parhaimmillaan. Sydämen asia.

Kirjoittaja,
Birthe Suni
tuotantojohtaja
Kirstina Cruises Oy