Liiton jäsenenä saat:
Maksutonta lakiasiainneuvontaa ja muita neuvontapalveluita jäsenille
SMAL tiedottaa koko jäsenistöä aktiivisesti alan ajankohtaisista asioista. Kuluttajansuojaan, matkojen myyntiehtoihin ja arvonlisäverotukseen erikoistuneiden asiantuntijoiden neuvonta on maksutta varsinaisten jäsenten käytössä. Lisäksi jäsenille annetaan neuvontaa liittyen esimerkiksi markkinointiin tai sopimuserimielisyyksiin palvelutuottajien kanssa tai muuhun vastaavaan ajankohtaiseen ongelmaan. Partneri- ja toimialajäsenet voivat ostaa neuvontapalveluita erillishinnalla.
Menettelytapaohjeita poikkeustilanteissa...
… joita voivat olla esimerkiksi valuuttakurssimuutosten toteuttaminen, lakon tai lakon uhan aiheuttamat mittavat poikkeusjärjestelyt, matkakohteissa tapahtuneet luonnononnettomuudet ja muut katastrofit sekä tautiepidemiat. Liitto myy näihin aiheisiin liittyviä koulutuspalveluita räätälöitynä sekä yksittäisille jäsenille että ulkopuolisille tahoille tapauskohtaisesti sovittavasta erillismaksusta!
Koulutusta matkatoimistoalan ajankohtaisista aiheista
Tärkein vuosittainen koulutustapahtuma on Matka-messujen yhteydessä toteutettava Matkatieto-koulutusohjelma, johon kahden päivän aikana osallistuu noin 1 500 matkailualan ammattilaista. Lisätietoa muusta koulutuksesta Koulutus-sivulta. Koulutusohjelmat toteuttaa palveluyhtiö Smalser Oy.
Lisäksi saat:
”SMALin jäsenenä saa ajankohtaista tietoa matkailualaan liittyvistä verotus- ja lakimuutoksista. Soittamalla SMALin asiantuntijoille saa nopeasti vastauksen vaikeisiinkin kysymyksiin.” Niklas Iso-aho, toimitusjohtaja, Oravais Trafik Ab – Oravaisten Liikenne Oy
”Viada Oy on ollut SMALin jäsenenä jo yli 20 vuotta. Jäsenenä saamme viimeisimmät tiedot matkailualan tapahtumista sekä saamme ammattitaitoista apua mm. haastavissa verotuskysymyksissä. Kaiken tämän lisäksi SMAL tarjoaa myös oivallisen tavan verkostoitua saman alan ammattilaisten kesken.” Jukka-Paco Halonen, toimitusjohtaja, Viada Oy
”SMAL kouluttaa ja neuvoo mm. uusissa lainsäädäntö- ja erikoistilanteissa. Saamme myös vertaistukea yhteisissä tilaisuuksissa.” Sirpa Liedes, toimitusjohtaja, Matkamajakka Oy
”SMALin henkilökunnan asiantuntevuuden ansiosta moni pieni mutta pippurinen ongelmakohta saadaan pikaisesti hoidettua pois alta. Ja ihan jäsenmaksun hinnalla.” Petri Pohjonen, toimitusjohtaja, HTE-Tours Oy (Matkahaukka Kirkkonummi)
”SMALin jäsenyydestä on meille suuresti hyötyä matkailualan lakiviidakon ja säännösten tulkinnassa. SMALin kautta pysymme myös ajan tasalla alan muutoksista ja trendeistä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. SMALin järjestämät tapahtumat ovat myös loistava tapa verkostoitua alan ammattilaisten kanssa.” Pasi Latva, toimitusjohtaja, Elämys Group
”SMALin maksuton lakiasiainneuvonta ja neuvontapalvelu esim. veroasioissa on ollut kullanarvoista palvelua, samoin kuin heidän järjestämänsä koulutus ajankohtaisista asioista: esim. vuonna 2018 tuli paljon muutoksia yhtäaikaa, kun valmismatkalainsäädäntö muuttui ja EU:n tietosuoja-asetus astui voimaan.” Henri Hihnala, toimitusjohtaja, Matka-Rasti Oy
Varsinainen jäsen
Varsinaisen jäsenen tulee harjoittaa matkapalveluyhdistelmälain mukaisten matkapakettien tai yhdistettyjen matkajärjestelyjen tarjontaa tai matkapakettien tai yksittäisten matkapalvelujen välittämistä. Varsinaisen jäsenen tulee olla KKV:n vakuusrekisterissä, mikäli toiminta sitä edellyttää. Jotta yritys voidaan hyväksyä varsinaisesksi jäseneksi, tulee sillä olla vähintään yksi vahvistettu tilinpäätös.
Mikäli yritys ei ole ollut kaupparekisterissä vähintään yhtä vuotta, eikä sillä ole ensimmäistä vahvistettua tilinpäätöstä, yritys voidaan hyväksyä liiton koejäseneksi siihen saakka, että se täyttää jäsenen kelpoisuuskriteerit. Koejäsenyys kestää enintään 2 vuotta, minkä ajan kuluessa hallituksen on päätettävä koejäsenen hyväksymisestä varsinaiseksi jäseneksi tai hylkäämisestä.
Partnerijäsen
Partnerijäsen on yritys, joka harjoittaa muutoin kuin päätoimenaan matkapalveluyhdistelmälain mukaisten matkapakettien tai yhdistettyjen matkajärjestelyjen tarjontaa. Partnerijäsen voi olla myös ulkomainen yhteisö, joka harjoittaa matkapalveluyhdistelmälain mukaisten matkapakettien tai yhdistettyjen matkajärjestelyjen tarjontaa tai matkapakettien tai yksittäisten matkapalvelujen välittämistä. Partnerijäseneksi hakevan yrityksen tulee olla KKV:n tai vastaavan ulkomaisen viranomaisen valvontarekisterissä.
Parnerijäseneksi voivat hakea muun muassa lentoyhtiöt, majoitusliikkeet, varustamot tai ulkomaiset matkatoimistot/matkanjärjestäjät.
Toimialajäsen
Toimialajäsen on suomalainen tai ulkomainen oikeuskelpoinen yhteisö, jonka jäsenyys on liiton kannalta perusteltua.
Toimialajäseneksi voivat hakea muun muassa matkailupalveluita välittävät agentit, matkailualan oppilaitokset, konsultit, mediat, teknologiayritykset ja matkailualan järjestöt.
Suomen matkailualan liitto ry, Vilhonkatu 4 B, 00100 Helsinki / smal@smal.fi / 09 4133 3500
SMALin hallitus kokoontuu noin 7-8 kertaa vuodessa, 1,5 - 2 kuukauden välein. Liiton toimisto vahvistaa hyväksytyn jäsenyyden noin viikon kuluessa päätöksestä ja toimittaa jäsennumeron sekä todistuksen jäsenyydestä. Hyväksytyn päätöksen jälkeen jäsen voi käyttää liiton logoa omassa markkinointiviestinnässään sekä osallistua liiton toimintaan ja tilaisuuksiin.
Maksuluokka
Liikevaihto (EUR)
Lisämaksu per henkilö per vuosi (EUR)
Luokka 1 Alle 2 miljoonaa
Luokka 2 2-4 miljoonaa
Luokka 3 Yli 4-12 miljoonaa
Luokka 4 Yli 12-20 miljoonaa
Luokka 5 Yli 20-50 miljoonaa
Luokka 6 Yli 50-80 miljoonaa
Luokka 7 Yli 80-150 miljoonaa
Luokka 8 Yli 150 miljoonaa
Varsinaisen jäsenen jäsenmaksu vuonna 2024 on enintään 7200 euroa
* Partnerijäsen voi halutessaan ostaa erillisen palvelupaketin, joka pitää sisällään sopimusoikeudellista ja muuta juridista neuvontaa muun muassa kuluttajariitoihin, IATA-sopimukseen ja verotukseen liittyvissä asioissa.
Toimialajäsenet Jäsenmaksu toimialajäseniltä on 750 euroa vuodessa.
Kunniajäsenet Liiton kunniajäseneksi voi liiton kokous liiton hallituksen esityksestä kutsua henkilön, joka on toiminut erityisen ansiokkaasti liiton hyväksi. Kunniajäseniltä ei peritä maksua.