Suomen matkailualan liitto ry (SMAL)
Suomen matkailualan liitto ry (SMAL) on Suomessa toimivien, matkatoimistoliikettä ja muuta matkailualan toimintaa harjoittavien yritysten yhteenliittymä, jonka tarkoituksena on edistää matkatoimisto- ja matkailualan kehitystä Suomessa, ajaa jäsentensä yhteisiä etuja, valvoa niiden oikeuksia ja toimia hyvien liiketapojen ylläpitämiseksi. Sen tehtävänä on myös luoda edellytyksiä hyvien suhteiden luomiselle ja ylläpitämiselle sekä toiminnallisen yhteistyöhön mahdollistamiselle jäsenten ja matkailualan muiden yritysten kesken. Vuonna 1940 perustetulla yhdistyksellä on eettiset säännöt, joiden tehtävänä on määritellä liiton jäsenistön hyvät liiketavat. Liiton jäsenet sitoutuvat noudattamaan näitä ohjeita.
- Lähes 160 matkatoimistoa, matkanjärjestäjää ja incoming-matkatoimistoa jäsenenä ja noin 120 muuta matkailualan yritystä ja tahoa, kuten kuljetusyhtiöitä, majoitusliikkeitä, kotimaisia ja ulkomaisia matkailutoimistoja sekä matkailualan oppilaitoksia, konsultteja, medioita ja teknologiayrityksiä
- SMALin jäsenyritysten kokonaismyynti vuonna 2022 oli yli 1,5 miljardia euroa, mikä on noin 95 prosenttia Suomen koko matkatoimistomyynnistä.
- SMALin jäsenet työllistävät kotimaassa ja ulkomailla yhteensä noin 2 500 henkeä
Tiesitkö, että SMALin toimeksiannosta järjestetään vuosittain Pohjois-Euroopan suurin matkailutapahtuma MATKA-messut ja vuoden odotetuin matkailualan juhla Finnish Travel Gala?
Liiton tavoite
- Edistää matkatoimistoalan kehitystä Suomessa
- Ajaa jäsentensä yhteisiä etuja ja valvoa niiden oikeuksia
- Toimia hyvien liiketapojen ylläpitämiseksi
- Luoda edellytyksiä hyviin suhteisiin ja toiminnalliseen yhteistyöhön jäsentensä ja matkailualan muiden yritysten kesken
Liiton palvelut
Maksutonta lakiasiainneuvontaa ja muita neuvontapalveluita jäsenille. Kuluttajansuojaan, matkojen myyntiehtoihin ja arvonlisäverotukseen erikoistuneiden asiantuntijoiden neuvonta on maksutta jäsenyritysten käytössä. Lisäksi jäsenille annetaan neuvontaa liittyen esimerkiksi markkinointiin tai sopimuserimielisyyksiin palvelutuottajien kanssa tai muuhun vastaavaan ajankohtaiseen ongelmaan.
Menettelytapaohjeita poikkeustilanteissa, joita voivat olla esimerkiksi valuuttakurssimuutosten toteuttaminen, lakon tai lakon uhan aiheuttamat mittavat poikkeusjärjestelyt, matkakohteissa tapahtuneet luonnononnettomuudet ja muut katastrofit sekä kulkutautiepidemiat.
Liitto myy näihin aiheisiin liittyviä koulutuspalveluita räätälöitynä sekä yksittäisille jäsenille että ulkopuolisille tahoille tapauskohtaisesti sovittavasta erillismaksusta!
Koulutusta matkatoimistoalan ajankohtaisista aiheista. Tärkein vuosittainen koulutustapahtuma on Matka-messujen yhteydessä toteutettava Matkatieto-koulutusohjelma, johon kahden päivän aikana osallistuu noin 1 200 matkailualan ammattilaista. Lisätietoa muusta koulutuksesta koulutus-sivulta. Koulutusohjelmat toteuttaa palveluyhtiö Smalser Oy.
Tilastoja toimialan ja sen keskeisten osa-alueiden kehityksestä. Säännöllisesti julkaistavat jäsenistöltä kerättäviin tietoihin perustuvat tilastot ovat:
- Lentäen tehtävät vapaa-ajan matkapaketit
- Liikematkat
- Jäsentoimistojen kokonaismyynti
Lisäksi liiton palveluyhtiö Smalser Oy teettää ulkopuolisilla tutkimuslaitoksilla selvityksiä matkatoimistoalan erityiskysymyksistä.
Kiinnostuitko? Lue lisää jäsenyydestä ja sen eduista täältä!