Miksi panostaa saavutettavuuteen?
Digitaalisten palvelujen saavutettavuus on kaikkien etu, sillä se varmistaa, että jokainen asiakas pystyy käyttämään palvelua tasa-arvoisesti rajoitteista huolimatta – kun kaikkien asiakkaiden tarpeet huomioidaan, tarjotaan yksinkertaisesti laadukkaampaa asiakaskokemusta.
Saavutettavuuden merkitys matkailualan yrityksille
Asiakaspotentiaali
Suomessa on arviolta yli miljoona ihmistä, jotka hyötyvät saavutettavista palveluista ja kansainvälisesti luku on luonnollisesti vielä suurempi. Huomioimalla saavutettavuuden toimijat pääsevät kiinni koko asiakaspotentiaaliin:
- Ikääntyvät matkailijat: Näkökyky tai motoriset taidot voivat olla heikentyneet, tai tietotekniikan käyttö ei ole yhtä tuttua kuin nuoremmille
- Näkö- ja kuulovammaiset henkilöt
- Liikuntarajoitteiset henkilöt
Vastuullisuus kilpailuetuna
Kuluttajat odottavat yhä enemmän matkailualan yrityksiltä vastuullisia toimintatapoja. Erityisesti kansainväliset vierailijat voivat olla jo tottuneet kotimaassaan, että myös kaupalliset digitaaliset palvelut ovat saavutettavia. Tämä on havaittu muun muassa englanninkielisten käyttäjien keskuudessa. Asiakkaiden kykyjen huomioiminen on siis paitsi konkreettinen panostus vastuullisuuteen, myös tapa rakentaa positiivista brändimielikuvaa ja kestävää liiketoimintaa kilpaillulla alalla.
Lainsäädäntö
Digipalvelulaki velvoittaa jatkossa mm. verkossa palveluitaan myyviä yrityksiä panostamaan saavutettavuuteen:
- Palvelun omistajan täytyy kartoittaa palvelun saavutettavuuden tila
- Käyttäjille on tarjottava saavutettavuusseloste, joka kuvaa saavutettavuuden tilan
- Mahdollisista saavutettavuuspuutteista on myös ilmoitettava viranomaiselle
Koulutus
Koulutuksen tavoitteena on antaa digitaalisten palveluiden kanssa työskentelevien matkailualan toimijoille tietoa saavutettavuudesta, sen tuomista mahdollisuuksista, sekä saavutettavuuteen liittyvästä lainsäädännöstä (Digipalvelulaki). Lisäksi koulutuksessa käydään lyhyesti läpi, miten saavutettavuuden parissa kannattaa aloittaa ja miten se esimerkiksi huomioidaan organisaation eri toiminnoissa. Aiheeseen perehdytään Q-Factoryn johtavan saavutettavuusasiantuntijan Tero Pesosen johdolla.
Aika: 11.3. klo 13.00–16.00
Paikka: SMALin toimisto | Teams
SMALin jäsenet live osallistuminen 180 € (+alv)
SMALin jäsenet Teams-osallistuminen 150 € (+alv)
Ei-jäsenet live osallistuminen 295 € (+alv)
Ei-jäsenet Teams-osallistuminen 265 € (+alv)
Ilmoittautuminen
Sitovat ilmoittautumiset viimeistään maanantaina 24.2.2025, johon saakka kuluton peruutusoikeus. Koulutus toteutuu, mikäli osallistujia on vähintään 15. Tämän jälkeen ilmoittautuminen jatkuu 7.3. saakka, mutta peruutuskulut (myös no-show) ovat 100 %. Peruuttavan tilalle voi ilmoittaa uuden henkilön. Peruutukset/muutokset kirjallisesti osoitteeseen jenni.kemppainen@smal.fi.
Ilmoittaudu koulutukseen tästä