Etusivu > SMAL

Suomen matkatoimistoalan liitto ry (SMAL)

on yliSMAL_2011_rgb72_280x110_1.jpg 160 matkatoimiston, matkanjärjestäjän ja incoming-matkatoimiston yhteenliittymä, joka ajaa jäsentensä etuja suhteissa viranomaisiin, lainsäätäjiin sekä alan kotimaisiin ja kansainvälisiin järjestöihin.

  • SMALin jäsenyritysten kokonaismyynti vuonna 2015 oli yli 1,9 miljardia euroa, mikä on noin 95 prosenttia Suomen koko matkatoimistomyynnistä.
  • SMALin jäsenet työllistävät kotimaassa ja ulkomailla yhteensä noin 2 500 henkeä.

 

Vuonna 1940 perustetun toimialajärjestön kansainväliseen jäsenverkostoon kuuluu nykyään myös yli 100 muuta matkailualan yritystä ja tahoa, kuten kuljetusyhtiöitä, majoitusliikkeitä, kotimaisia ja ulkomaisia matkailutoimistoja sekä matkailualan oppilaitoksia, konsultteja, medioita ja teknologiayrityksiä.

Tiesitkö, että SMALin toimeksiannosta järjestetään vuosittain Pohjois-Euroopan suurin matkailutapahtuma MATKA-messut?

Liitto=jäsenistö

Liiton jäsenistö muodostuu varsinaisista jäsenistä eli matkatoimistojäsenistä sekä toimialajäsenistä.

IMG_2141.jpg

Matkatoimistojäseniä on reilut 160 ja niiden toimipaikkoja yhteensä noin 250.

Toimialajäseniä on yli 100. Ne ovat lento-, laiva-tai maaliikennettä harjoittavia yhtiöitä, majoitusliikkeitä, matkailualan lehtiä, konsulttiyrityksiä ja oppilaitoksia, ulkomailla toimivia matkatoimistoja, kotimaisia ja ulkomaisia matkailutoimistoja sekä muita matkailualan palveluita tarjoavia yrityksiä ja yhteisöjä. Toimialajäsenillä ei ole äänivaltaa liiton kokouksissa. 

Liiton tavoite

  • Edistää matkatoimistoalan kehitystä Suomessa
  • Ajaa jäsentensä yhteisiä etuja ja valvoa niiden oikeuksia
  • Toimia hyvien liiketapojen ylläpitämiseksi
  • Luoda edellytyksiä hyviin suhteisiin ja toiminnalliseen yhteistyöhön jäsentensä ja  matkailualan muiden yritysten kesken


Liiton palvelut

Maksutonta lakiasiainneuvontaa ja muita neuvontapalveluita jäsenille. Kuluttajansuojaan, matkojen myyntiehtoihin ja arvonlisäverotukseen erikoistuneiden asiantuntijoiden neuvonta on maksutta jäsenyritysten käytössä. Lisäksi jäsenille annetaan neuvontaa liittyen esimerkiksi markkinointiin tai sopimuserimielisyyksiin palvelutuottajien kanssa tai muuhun vastaavaan ajankohtaiseen ongelmaan. 

Menettelytapaohjeita poikkeustilanteissa, joita voivat olla esimerkiksi valuuttakurssimuutosten toteuttaminen, lakon tai lakon uhan aiheuttamat mittavat poikkeusjärjestelyt, matkakohteissa tapahtuneet luonnononnettomuudet ja muut katastrofit sekä kulkutautiepidemiat.

Liitto myy näihin aiheisiin liittyviä koulutuspalveluita räätälöitynä sekä yksittäisille jäsenille että ulkopuolisille tahoille tapauskohtaisesti sovittavasta erillismaksusta!

Koulutusta matkatoimistoalan ajankohtaisista aiheista. Tärkein vuosittainen koulutustapahtuma on Matka-messujen yhteydessä toteutettava Matkatieto-koulutusohjelma, johon kahden päivän aikana osallistuu noin 1 200 matkailualan ammattilaista. Lisätietoa muusta koulutuksesta koulutus-sivulta. Koulutusohjelmat toteuttaa palveluyhtiö Smalser Oy.

Tilastoja toimialan ja sen keskeisten osa-alueiden kehityksestä. Säännöllisesti julkaistavat jäsenistöltä kerättäviin tietoihin perustuvat tilastot ovat:

  •  Lentäen tehtävät vapaa-ajan valmismatkat
  •  Liikematkat
  •  Jäsentoimistojen kokonaismyynti

 

 Lisäksi liiton palveluyhtiö Smalser Oy teettää ulkopuolisilla tutkimuslaitoksilla selvityksiä matkatoimistoalan erityiskysymyksistä.

Kiinnostuitko? Lue lisää jäsenyydestä ja sen eduista täältä!