Suomen matkailualan liitto ry SMAL

Suomen matkailualan liitto ry (SMAL) on Suomessa toimivien matkapalveluyhdistelmien tarjoamista ja välittämistä sekä muuta matkailualan toimintaa harjoittavien yritysten yleinen yhteenliittymä, jonka tarkoituksena on edistää matkatoimisto- ja koko matkailualan kehitystä Suomessa, ajaa jäsentensä yhteisiä etuja, valvoa niiden oikeuksia, toimia hyvien liiketapojen ylläpitämiseksi sekä luoda edellytyksiä hyviin suhteisiin ja toiminnalliseen yhteistyöhön jäsentensä ja matkailualan muiden yritysten kesken.

Tarkoituksensa toteuttamiseksi liitto tekee aloitteita, neuvottelee ja sopii jäsenyritysten, matkapalvelujen tuottajien ja viranomaisten kanssa alan sääntelyä ja yleisiä toimintaedellytyksiä koskevissa asioissa, pitää yhteyttä koti- ja ulkomaisiin matkailualan järjestöihin, harjoittaa koulutus-, neuvonta- ja tutkimustoimintaa sekä matkailuun liittyvää tiedotustoimintaa.

Vuonna 1940 perustetulla yhdistyksellä on eettiset säännöt, joiden tehtävänä on määritellä liiton jäsenistön hyvät liiketavat. Liiton jäsenet sitoutuvat noudattamaan näitä ohjeita.

Liiton jäsenverkostoon kuuluu lähes 160 matkatoimistoa, matkanjärjestäjää ja incoming-matkatoimistoa ja noin 120 muuta matkailualan yritystä ja tahoa, kuten kuljetusyhtiöitä, majoitusliikkeitä, kotimaisia ja ulkomaisia matkailutoimistoja sekä matkailualan oppilaitoksia, konsultteja, medioita ja teknologiayrityksiä

SMALin jäsenyritysten kokonaismyynti vuonna 2024 oli noin 1,9 miljardia euroa, mikä on noin 95 prosenttia Suomen koko matkatoimistomyynnistä.

Tiesitkö, että SMALin toimeksiannosta järjestetään vuosittain Pohjois-Euroopan suurin matkailutapahtuma Matkamessut ja vuoden odotetuin matkailualan juhla Finnish Travel Gala

Liiton tavoite

  • Edistää matkatoimistoalan kehitystä Suomessa
  • Ajaa jäsentensä yhteisiä etuja ja valvoa niiden oikeuksia
  • Toimia hyvien liiketapojen ylläpitämiseksi
  • Luoda edellytyksiä hyviin suhteisiin ja toiminnalliseen yhteistyöhön jäsentensä ja  matkailualan muiden yritysten kesken

Liiton palvelut

Maksutonta lakiasiainneuvontaa ja muita neuvontapalveluita jäsenille. Kuluttajansuojaan, matkojen myyntiehtoihin ja arvonlisäverotukseen erikoistuneiden asiantuntijoiden neuvonta on maksutta varsinaisten jäsenyritysten käytössä. Lisäksi jäsenille annetaan neuvontaa liittyen esimerkiksi markkinointiin tai sopimuserimielisyyksiin palvelutuottajien kanssa tai muuhun vastaavaan ajankohtaiseen ongelmaan.

Menettelytapaohjeita poikkeustilanteissa, joita voivat olla esimerkiksi valuuttakurssimuutosten toteuttaminen, lakon tai lakon uhan aiheuttamat mittavat poikkeusjärjestelyt, matkakohteissa tapahtuneet luonnononnettomuudet ja muut katastrofit sekä kulkutautiepidemiat.

Liitto myy näihin aiheisiin liittyviä koulutuspalveluita räätälöitynä sekä yksittäisille jäsenille että ulkopuolisille tahoille tapauskohtaisesti sovittavasta erillismaksusta!

Koulutusta matkatoimistoalan ajankohtaisista aiheista. Tärkein vuosittainen koulutustapahtuma on Matkamessujen yhteydessä toteutettava Matkatieto-koulutusohjelma, johon kahden päivän aikana osallistuu noin 1 500 matkailualan ammattilaista. Vuoden mittaan järjestetään ajankohtaisia koulutuksia sekä toimialan substanssi-asioihin että muihin ajankohtaisiin asioihin liittyen. Koulutusohjelmat toteuttaa palveluyhtiö Smalser Oy.

Tilastoja toimialan ja sen keskeisten osa-alueiden kehityksestä. Säännöllisesti julkaistavat jäsenistöltä kerättäviin tietoihin perustuvat tilastot ovat:

  •  Lentäen tehtävät vapaa-ajan matkapaketit
  •  Liikematkat
  •  Jäsentoimistojen kokonaismyynti

Lisäksi liiton palveluyhtiö Smalser Oy teettää ulkopuolisilla tutkimuslaitoksilla selvityksiä matkatoimistoalan erityiskysymyksistä.