Etusivu > SMAL > Pakettimatkalla vuonna 2018

Pakettimatkalla vuonna 2018: Mitä matkailijan tulee tietää oikeuksistaan?

 

Vuonna 2018 Suomessa ja koko Euroopassa valmismatkalle lähtevää reissaajaa turvaavat uudet lait. Tässä vinkkejä, mitä muutokset tarkoittavat matkailijan näkökulmasta.

smal_kuvitus_matkapakettilaki.png

Tiedätkö, mitä Suomessa ostetaan ylivoimaisesti eniten netin kautta? Matkailupalveluja. Yhä useammin matkoja ostetaan myös muissa EU-maissa vaikuttavilta matkatoimistoilta. Yhteisille käytännöille ja kuluttajansuojalle on siis tarvetta.

Suomessa valmismatkoilla on ollut suorastaan ruhtinaallisen hyvä kuluttajansuoja, ja nyt keskeisimmät uudistukset koskevatkin sitä, että kuluttajansuoja olisi korkea koko EU-markkinoilla ja kattaisi myös netistä ostettavat matkapaketit.

Uusi matkapaketteja koskeva EU-direktiivi hyväksyttiin marraskuussa 2015, ja valmismatkoja koskevat lakimuutokset tehdään Suomessa vuoteen 2018 mennessä. Tässä muutama keskeinen vinkki, mitä tulevat muutokset tarkoittavat matkailijan kannalta. Esimerkkinä on lomailua rakastava suomalainen Virtanen.

1. Virtanen ostaa, kuka vastaa?

Matkapaketti syntyy esimerkiksi silloin, kun saman varausprosessin aikana hankitaan kokonaishintaan matkapalvelut – tyypillisesti kuljetus ja majoitus. Uusi direktiivi ei edellytä kokonaishintaa: matkapaketti voi muodostua myös silloin, kun matkustaja tekee eri palveluntarjoajien kanssa erilliset sopimukset ja maksaa kunkin palvelun erikseen – kunhan palvelut ostetaan yhdestä myyntipisteestä ja palvelut on valittu ennen kuin matkustaja sitoutuu maksamaan.

Valmismatka on turvallinen ostos, sillä matkanjärjestäjä on vastuussa matkan toteuttamisesta. Ostaapa Reino Virtanen Kreikan-lomansa lennot, hotellin ja vuokra-auton tutulta matkatoimiston virkailijalta tai matkanjärjestäjän nettikaupan kautta, matkanjärjestäjä on koko paketin toimivuudesta vastuussa.

Mikäli Virtanen ostaa lomaansa varten matkapalvelut netissä yhden vuorokauden aikana, yhden verkkovarausjärjestelmän ja toisiinsa linkittyvän palveluketjun kautta, jossa Virtasen nimi, sähköpostiosoite ja maksutiedot siirtyvät palveluntarjoajalta toiselle, on tämäkin uuden direktiivin mukaan matkapaketti.

2. ”Olisitko, Virtanen, kiinnostunut myös näistä palveluista?”

Virtanen osti matkanjärjestäjän nettikaupan kautta siis lennot, hotellin ja vuokra-auton yhtenä pakettina. Nettiselaimen evästeet tunnistavat Virtasen tekemät haut ja vieraillut sivut, joten hänelle alkaa tupsahdella sähköpostitse mainoksia ja linkkejä muilta palveluntarjoajilta.

Jos matkanjärjestäjä auttaa Virtasta tekemään erillisiä sopimuksia lisäpalveluista muiden palveluntarjoajien kanssa esimerkiksi ohjaamalla hänet linkkien kautta näiden varaussivustoille, kyseessä voi olla yhdistetty matkajärjestely. Tällöin matkanjärjestäjän pitää selkeästi mainita, ettei lisäpalvelu kuulu matkapakettiin, vaan kyseessä on yhdistetty matkajärjestely, eikä alkuperäisen paketin myynyt matkanjärjestäjä ole lisäpalveluista vastuussa.

3. Mitä jokaisen matkailijan pitää tietää?

Jatkossa matkanjärjestäjän täytyy tehdä matkailijan kanssa sopimus, jossa kerrotaan matkapaketin tärkeimmät faktat, aikataulut ja yhteystiedot, mihin ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa. Sopimuksissa pitää listata matkustajan oikeudet ja kertoa mahdollisista lisäkustannuksista. Virtasen kannattaakin lukea huolella kaikki materiaali lomamatkaansa liittyen, ja napata esimerkiksi hätäpuhelinnumero talteen mahdollisia pulmatilanteita varten.

4. Entä jos joudun perumaan matkan?

Uusi direktiivi parantaa kaikkien EU-maiden lomamatkailijoiden peruutusturvaa. Jos siis matkustaja Virtanen päättää itse peruuttaa matkansa, hän voi tehdä niin. Matkanjärjestäjä on kuitenkin oikeutettu saamaan Virtaselta peruutusmaksun – jos matkan peruu ajoissa ja matkan voi myydä jollekin toiselle, peruutusmaksun hinta on pienempi kuin jos peruutuksen tekee viimetingassa. Virtasen kannattaa punnita, olisiko jatkossa hyvä ottaa peruuntumisen korvaava matkavakuutus tai erillinen kattavampi peruuntumisvakuutus.

Virtanen voi myös siirtää matkapakettinsa kaverilleen Niemiselle, jolloin heidän maksettavakseen tulee esimerkiksi nimenmuutoksesta johtuva lisämaksu.

5. Rahat takaisin

Virtanen voi tietenkin perua oston ja saada rahansa takaisin, jos paketin hinta nousee ennen matkan alkua yli 8 % tai jos matkakohteessa vallitsee "väistämättömät ja poikkeukselliset olosuhteet", kuten luonnonkatastrofi tai muita vakavia uhkia turvallisuudelle. Ulkoasiainministeriö antaa matkustustiedotteita, joissa kerrotaan kohteiden turvallisuustilanteesta. Niitä Virtanen seuraa tiiviisti ennen lomaa.

6. Velvollisuus auttaa

Matkanjärjestäjän on annettava apua, jos matkustaja on vaikeuksissa. Tämä on Virtaselle tuttu juttu, näin valmismatkojen järjestäjät ovat toimineet Suomessa aiemminkin.

7. Korvauksia, jos loma menee pieleen

Matkapaketin pitää olla sovitun mukainen. Jos vaikkapa matkanjärjestäjän tarjoama linja-autokuljetus viivästyy niin, että Virtasen on otettava taksi ehtiäkseen ajoissa lennolle, on Virtasella oikeus saada hyvitystä.

Virtanen voi hakea korvausta ”matka- tai lomanautinnon menetyksestä” sillä perusteella, että matkapalveluissa on matkanjärjestäjästä johtuvia merkittäviä ongelmia. Hänen kannattaakin heti olla yhteyksissä matkanjärjestäjään, kun loman vaarantavia selkeitä virheitä ilmenee. Virhe voi olla se, että hotelli vaihtuu, hotelli on huonompitasoinen tai ilmoitettuja retkiä ei järjestetä.

8. Konkurssin varalta

Jokaisen EU-maan täytyy jatkossa varmistaa, että matkanjärjestäjillä on riittävät vakuudet konkurssin varalta. Matkapaketin ostavalla matkustajalla täytyy olla täysi suoja, ja heille täytyy järjestää esimerkiksi paluukuljetus. Matkustajan pitäisi saada tieto selkeästi, keneen ottaa yhteyttä, jos matkanjärjestäjä joutuu konkurssiin. Myös yhdistetyssä matkajärjestelyssä avustavalla yrityksellä on velvollisuus hankkia vakuus maksukyvyttömyytensä varalta.

Artikkeliin on haastateltu oikeusministeriön erityisasiantuntija Riitta Haapasaarta.

Artikkeli on osa Suomen matkatoimistoalan liiton valmismatkoista kertovaa sarjaa, jonka tarjoavat Apollomatkat, Aurinkomatkat Oy, Detur Finland Oy, Finnmatkat Oy, Helin Matkatoimisto Oy, CWT Finland Oy/Kaleva Travel, Kouvolan Matkatoimisto Oy, Lomalinja Oy Holiday Tours Ltd, Matkapojat Oy, MrTravel, OK-Matkat, Oy Kon-Tiki Tours Ltd. / Matkaseniorit, Olympia Kaukomatkatoimisto, Pamplemousse Oy, Primera Holidays Oy/ Matkavekka & Lomamatkat, Rantapallo Oy, STS Alppimatkat, Tjäreborg Oy.